Jak probíhá typická realitní transakce
Radek Brila
Také jsem napsal
Pokud vás ale zajímá, co můžete očekávat od spolupráce s realitní kanceláří, respektive s realitním makléřem (nikoliv realitním zprostředkovatelem), a jaká by byla v tom kolotoči vaše role, připravili jsme pro vás popis celého procesu.
Ať už jste se ke mně dostali díky referenci od vašeho známého, což je nejčastější případ, nebo jste mě našli jakkoliv jinak, např. prostřednictvím sociálních sítí, prvním krokem vždy je kontaktovat mě a domluvit si nezávazné setkání.
Vhodným místem pro toto setkání je samozřejmě přímo daná nemovitost. Zároveň vás ale také rád uvítám v naší kanceláři, kde vám na různých marketingových materiálech již prodaných nemovitostí mohu nejlépe demonstrovat způsob mojí práce.
První setkání: řešíme možnosti, očekávání i postup
Na schůzce spolu probereme danou situaci, nastíním vám průběh celé spolupráce a její možnosti. Zhodnotíme spolu nemovitost, její stav a právní stránku věci. Následně ode mě do pár dnů dostanete nabídku spolupráce, obsahující ocenění nemovitosti, marketingovou strategii prodeje a případné tipy, jak nemovitost nejlépe připravit na prodej.
Celou transakci spolu důkladně prodiskutujeme, vše si odsouhlasíme a uzavřeme Smlouvu o zprostředkování prodeje nemovitosti.
V tuto chvíli již začínám na prodeji aktivně pracovat. Jelikož dbám na vysokou úroveň prezentace, pouštím se do přípravy marketingových materiálů dané nemovitosti. To jsou např. profesionální fotografie, videoprohlídky či brožury.
Prodej se rozbíhá
V momentě, kdy jsou marketingové materiály připravené, začínám pracovat na zveřejnění nabídky. Každá nemovitost vyžaduje malinko jiný způsob uvedení na trh. Jaký konkrétní je pak vhodný pro vaši nemovitost, vám samozřejmě rád sdělím.
Obecně samozřejmě nechybí tyto kroky:
- prezentuji nemovitost na různých serverech,
- rozesílám nabídku hledajícím zákazníkům,
- prezentuji ji ve vaší lokalitě,
- prostřednictvím sociálních sítí cílím na potenciální kupující.
Díky mému výkonnostnímu marketingu nemovitostí se zpravidla velmi záhy setkávám s prvními zájemci o koupi vaší nemovitosti. Budete-li si to přát, můžete být přítomni i u prohlídek, ale není to nutné. Pokud je nemovitost prázdná, tak prohlídky téměř vždy probíhají bez přítomnosti majitele.
Prohlídky a snaha o hladký průběh
Na prohlídkách zájemce seznamuji s technickým stavem nemovitosti, probíráme společně i právní stav nemovitosti, způsob financování a termíny.
Zároveň také umím být kupujícím prostřednictvím spolupracujících finančních poradců nápomocen při financování koupě vaší nemovitosti. Díky tomu jsem partnerem kupujícího i prodávajícího zároveň, takže znám všechny potřebné informace na obou stranách.
Zkrátím tak nutnost vzájemné zdlouhavé komunikace, dotazování, předávání informací a dohadování na nejmenší možnou úroveň a přispívám tím k hladkému a rychlému průběhu.
Rezervace = úspěšný výsledek máte na dosah
Ve chvíli, kdy některý ze zájemců projeví zájem o koupi vaší nemovitosti, uzavřeme všichni společně rezervační smlouvu. Ta bývá trojstranná a jsou v ní definovány základní informace o transakci, a sice kdo, co, komu, za kolik, do kdy, jak a co se stane, když k transakci nedojde.
Spolu s podpisem rezervační smlouvy kupující skládá rezervační poplatek, který prodávajícímu zaručuje, že se jedná o vážného zájemce, se kterým se transakce uskuteční. V tuto chvíli se zájemce o koupi mění na kupujícího.
Po podpisu rezervační smlouvy již dále neprobíhají prohlídky s dalšími zájemci. Ti jsou informováni, že nemovitost je rezervovaná, není k dispozici a její status měníme také ve všech prezentacích.
Rozhodne-li se kupující financovat nemovitost hypotečním úvěrem, pak rezervační lhůta slouží i k vyřízení všech kroků, nutných k zajištění úvěru a zároveň se také komunikuje finální znění kupní smlouvy a smlouvy o úschově kupní ceny.
V tomto ohledu jsem schopen zařídit téměř všechny možnosti úschovy, tedy úschovu advokátní, notářskou, případně bankovní. Z důvodu transparentnosti však jednoznačně odmítám úschovu kupní ceny u realitní kanceláře. To je jediný způsob úschovy kupní ceny, který nejsem schopen realizovat.
Rezervační lhůta je završena podpisem kupní smlouvy a s ní souvisejících dokumentů, jako je smlouva o úschově, případně úvěrová smlouva a s ní související zástavní smlouva. Všechny listiny následně předkládám katastrálnímu úřadu a v případě zajištění úvěru také danému peněžnímu ústavu.
Prodáno, peníze poputují na váš účet
Jakmile je zapsáno vlastnictví kupujícího na katastrálním úřadě, nezbývá než vyplatit kupní cenu z úschovy na účet prodávajícího. Většinou bývá na připsání kupní ceny na účet prodávajícího navázána lhůta pro předání nemovitosti, není-li sjednáno jinak.
Tato lhůta je již podchycena v rezervační a kupní smlouvě, takže dopředu jsou všechny strany schopny predikovat období, kdy by k předání mělo dojít. Nový majitel si nemovitost převezme na základě předávacího protokolu, zahájí se převod energií a tím je celá akce ukončena.
Přeji si spokojené zákazníky, kteří mě doporučí dál, a já budu moct být pyšný na svou práci. Vystresovaný klient zavalený papíry, kterým nerozumí, a problémy, které nechce či neumí řešit, se ovšem jen těžko dá ohodnotit jako spokojený.
Mým cílem proto je zajistit vám kompletní služby, být vaším partnerem v průběhu celé transakce, od první schůzky až po předání nemovitosti a ideálně i při dalších realitních transakcích vašich nebo vašich známých.
Jedním obchodem to pro mě totiž nekončí, ale začíná. Díky kombinaci svých znalostí, zkušeností a marketingových nástrojů vám v důsledku vydělám peníze a ušetřím vám jak starosti, tak i čas.